Literatura amb missatge

L’efecte taca d’oli, de Jordi Escoin, i Infestació, d’Eduard Martí. Ed. Chronos, 2025. Il·lustració de coberta: Elsa Velasco. 232 pàg.

“La rutina no us deixa veure la realitat”

Vet aquí un llibre ben especial. En realitat són dos llibres en un, i són el fruit de la primera edició del Premi Bagaleu, iniciativa de la Fundació Bomosa per promoure la literatura fantàstica en català, amb històries que abordin la lluita contra el canvi climàtic i que tinguin Andorra com a escenari. L’efecte taca d’oli, de Jordi Escoin, i Infestació, d’Eduard Martí, són l’obra guanyadora i la finalista, respectivament. Dues novel·les curtes que compleixen a la perfecció les premisses bàsiques del guardó —tot i que no s’assemblen gens, amb plantejaments molt diferents— i que Chronos publica juntes en un sol volum a la seva col·lecció Parany.

L’efecte taca d’oli és una història de ciència-ficció que conté ingredients habituals del gènere, que es desvetllen en el tram final del text i que no explicarem aquí. Som a l’Andorra actual. El Marc forma part d’una missió científica que lluita contra el malbaratament alimentari. Amb la seva sòcia creuen que la promoció d’una novel·la que abordi el tema seria una bona plataforma per donar a conèixer un prototip, una tecnologia d’última generació. De forma casual, en Marc coneix una escriptora, la Núria, que és professora d’institut, i ell es farà passar per docent per entrar-hi en contacte i convèncer-la que escrigui la història.

Una de les característiques més especials d’aquesta novel·la és el “com”. L’autor proposa un joc metaliterari molt interessant, de manera que l’argument s’alimenta de la construcció de la novel·la de la ficció que escriuen entre la Núria i el Marc a partir del que va passant, especialment a partir del que ell suggereix, i això, alhora, configura el llibre que el lector té a les mans. La novel·la dins de la novel·la.

Escoin construeix un artefacte literari que funciona molt bé, amb ritme, interrogants llaminers i una trama que enganxa. Però és que també compleix fil per randa el que li reclamaven les bases del Premi Bagaleu: promocionar el territori andorrà (podeu resseguir totes les localitzacions en un QR al final) i oferir un relat en què la ficció climàtica sigui protagonista i que ofereixi un missatge esperançador. El títol de L’efecte taca d’oli fa referència a cercar la mobilització de la població per una bona causa.  

D’altra banda, Eduard Martí proposa amb Infestació una fantasia simbòlica per il·lustrar un món malmès pel canvi climàtic. És un relat juvenil, marcat pel to en primera persona de la protagonista, la Martina, una noia adolescent de la qual l’autor s’esforça a subratllar tots els trets propis de la seva edat, gairebé com si fos un dietari personal de la noia.

El més inquietant d’aquesta història apareix ja a la primera línia. Els humans i els animals d’aquesta Andorra imaginària estan plens de cucs. Cucs que infesten els organismes i que se segreguen per tots els orificis del cos contínuament (boca, ulls, orelles, cabells…), i que són ben visibles per tothom. Els cucs es poden interpretar com una imatge metafòrica —i força fastigosa— de la decadència de l’espècie humana, que també es manifesta en la sequera, i la desolació de la natura i l’atmosfera, castigada per l’acció de l’home.

La protagonista d’Infestació participa en la típica sortida a la muntanya amb la seva classe de l’institut, i en aquest context es produirà un fet que la durà a viure una aventura fantàstica extraordinària, amarada pel llegendari pirinenc i amb la presència omnipresent del bagaleu.  

Felicitats als autors, i a la Fundació Bomosa per aquest Premi Bagaleu de ficció climàtica. El resultat del primer any no podia ser més esperançador. Un llibre fresc, reivindicatiu, amè, que es llegeix en un sospir. Benvinguda sigui la literatura amb consciència, que ens fa més falta que mai!

∞∞∞

T’HA AGRADAT L’ARTICLE? SUBSCRIU-TE A LES RADES GRISES!

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.